Ponad 165 tysięcy osób wzięło udział w 21. MDAG!
Rekordowa frekwencja w kinach, doskonały wynik części online. 21. edycja Millennium Docs Against Gravity zgromadziła łącznie aż 165 255 osób! To ponad dwadzieścia tysięcy osób więcej niż w 2023 roku, kiedy w festiwalu wzięło udział 144 483 osób.
Siedem miast, kilkadziesiąt dodatkowych miejscowości w ramach Weekendu z festiwalem, następnie ponad 150 filmów prezentowanych na mdag.pl. Nowe sekcje, spotkania z reżyserami_kami i bohaterami_kami po seansach, debaty, niestandardowe wydarzenia towarzyszące, sekcja doświadczeń VR. To wszystko złożyło się na olbrzymi sukces 21. MDAG. Rekordowa okazała się frekwencja kinowa w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Łodzi i Bydgoszczy. Na dużym ekranie najlepsze filmy dokumentalne z całego świata zobaczyło aż 93 884 osób, czyli festiwalowi udało się osiągnąć lepszy wynik niż w przedpandemicznym roku 2019.
Rekordowy wynik części kinowej MDAG
Po raz piąty festiwal odbył się w formie hybrydowej, łącząc 10 dni części stacjonarnej w kinach (od 10 do 19 maja) z częścią online w dniach 21 maja - 3 czerwca. Część kinowa zgromadziła stacjonarnie 93 884 osób. Z kolei wynik oglądalności części online to 41 983 e-biletów. Zakładając, że większość osób nie ogląda filmów w pojedynkę, widzów online było jednak więcej. Festiwale na całym świecie stosują mnożnik 1,7. Ostatecznie więc w części online uczestniczyło łącznie 71 371 osób. Razem w 21. edycji festiwalu wzięło udział 165 255 widzów_ek. Część online daje możliwość uczestnictwa w festiwalu także miłośnikom_czkom kina spoza miast festiwalowych oraz osobom z niepełnosprawnościami, dla których dotarcie do kina jest utrudnione.
Podczas 21. MDAG w Konkursie Głównym wręczono nie tylko Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium, którą otrzymał film „Nie chcemy innej ziemi”. W miastach festiwalowych zostały przyznane lokalne nagrody dla konkursowej dwunastki: Grand Prix Dolnego Śląska we Wrocławiu, Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni, Nagroda Wolności ufundowana przez miasto Poznań, Nagroda Publiczności Województwa Śląskiego w Katowicach oraz Bydgoszcz Art.Doc Award.
Bank Millennium pozostanie Mecenasem Tytularnym MDAG przez kolejne trzy lata!
Artur Liebhart, dyrektor i założyciel festiwalu, przekazał ogromne podziękowania dla Mecenasa Tytularnego wydarzenia, Banku Millennium, który wspiera konsekwentnie MDAG od 19 lat: „W tym roku Bank Millennium zdecydował się przedłużyć na kolejne trzy lata naszą współpracę. Cieszymy się, że przyświecają nam te same wartości i wspólnie tworzymy przestrzeń do dyskusji, wymiany poglądów i bliższego poznania najważniejszych zjawisk, które zmieniają oblicze naszej rzeczywistości”. Dyrektor i założyciel MDAG podziękował także kinom festiwalowym we wszystkich miastach, widzom_kom, patronom medialnym oraz wolontariuszom i wolontariuszkom, dzięki którym tak wielkie przedsięwzięcie mogło mieć miejsce. Wśród głównych instytucji współfinansujących festiwal znalazły się także: m.st. Warszawa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Program Media Unii Europejskiej oraz marki Visa i CANAL+ Polska.
Mateusz Góra, szef działu komunikacji i rozwoju publiczności, zwrócił uwagę na rosnącą popularność MDAG: „21. edycja festiwalu przyniosła ogromny skok, jeśli chodzi o frekwencję. Ponad 20 tysięcy osób więcej uczestniczyło w naszym wydarzeniu niż przed rokiem. Udało nam się zgromadzić w kinach więcej miłośników i miłośniczek filmów dokumentalnych niż w 2019 roku, co oznacza, że możemy mówić już o końcu negatywnego wpływu pandemii na frekwencję części stacjonarnej. Przez ostatnie pięć lat druga odsłona naszego festiwalu, odbywająca się w sieci, na stałe zrosła się z wydarzeniem i cieszy się równie dużym zainteresowaniem co pokazy kinowe. Pomaga nam to dotrzeć z jakościowym przekazem i spełniać naszą edukacyjną rolę w każdym zakątku kraju. Ogromnie cieszy nas także zaangażowanie patronów medialnych oraz pojawienie się w ich gronie kolejnych, nowych redakcji, co w znaczący sposób przyczyniło się do wzrostu ekwiwalentu reklamowego za ten rok - AVE wyniosło 39,9 mln złotych, czyli o niemal 10 mln więcej niż przed rokiem. To także wynik pracy niezastąpionej Sary Wołczyńskiej, szefowej PR, której pojawienie się w ekipie festiwalowej w zeszłym roku było prawdziwym zastrzykiem nowej energii. Także nasze działania w mediach społecznościowych są w ciągu ostatnich dwóch lat szczególnie widoczne, w tym roku dotarliśmy do ponad 11 mln osób z MDAG-owym przekazem dzięki pomocy Anny Kawuli z Kawula Studio, odpowiadającej za nasze SM. W końcu na sukces tej edycji wpłynęła konsekwentna zmiana identyfikacji wizualnej festiwalu, której autorem po raz drugi jest Bartek Bojarczuk ze studia ill.cat”.
MDAG Industry - pomost między Wschodem i Zachodem
Kolejna edycja działań branżowych MDAG Industry także okazała się wielkim sukcesem. W 15 wydarzeniach wzięło udział 1205 uczestników oraz 38 decision makerów z całego świata. Millennium Docs Against Gravity staje się kreatywnym hubem łączącym Wschód z Zachodem, jak wspomina Anna Szczypińska, szefowa MDAG Industry: „W tym roku w MDAG Industry wzięło udział o 20% więcej osób niż w poprzedniej edycji, a wydarzenie przyciąga także coraz większą liczbę przedstawicieli branży z całego świata. Pomimo że była to dopiero trzecia edycja, widzimy wyraźnie, że MDAG Industry dynamicznie się rozwija i realizuje swój cel bycia ważnym punktem w kalendarzu marketów dokumentalnych. Widzimy też, jak owocne w tym roku było położenie dużego nacisku na sesje treningowe dla uczestników pitchingów, warsztaty indywidualne dla młodych projektów ze szkół filmowych czy wykłady mistrzowskie z uznanymi nazwiskami z branży. Dążymy do tego, żeby Warszawa i MDAG stały się miejscem, gdzie prezentowane są najlepsze projekty z Polski, Europy Wschodniej i Centralnej, a uczestnicy_czki są znakomicie przygotowani do rozmów oraz prezentacji przed kupującymi, przedstawicielami_kami festiwali i producentami_kami z Zachodu”.
Znamy daty 22. MDAG!
Znane są już daty kolejnej, 22. edycji Millennium Docs Against Gravity - część kinowa odbędzie się w dniach 9-18 maja, za to część online potrwa od 20 maja do 2 czerwca 2025 roku.