Macedonia, 2018, 85 min
50-letnia Hatidze mieszka ze schorowaną matką w górskiej wiosce gdzieś w Bałkanach. Nie mają dostępu do prądu ani bieżącej wody. Kobieta utrzymuje się z produkcji miodu. Nie wykorzystuje jednak pszczół, respektując przyrodę i zasadę „połowa dla mnie, połowa dla was”. Pewnego dnia do jej okolicy wprowadza się wielodzietna rodzina. Nowi sąsiedzi również zaczynają hodować pszczoły, ale szacunek zastępuje twardy biznes i maksymalna eksploatacja. Czy Hatidze uda się zmienić ich podejście? Tym bardziej, że jeden z chłopców jest wyraźnie pod jej wrażeniem… „Kraina miodu” zdobyła liczne nagrody na całym świecie, w tym aż trzy na festiwalu w Sundance (m.in. główną Nagrodę Jury) oraz cztery na 16. Millennium Docs Against Gravity, m.in. Nagrodę Banku Millennium. Film otrzymał dwie nominacje do Oscara® za 2019 r. w kategoriach Najlepszy Film Dokumentalny i Najlepszy Film Międzynarodowy.
With the support of the Creative Europe Programme - MEDIA of the European Union and the Creative Europe.
„Jeśli ktoś dopatrzy się w zmysłowym, pięknym filmie pochwały ekologii, będzie miał oczywiście rację. A jeśli uzna, że to głęboka, ponadczasowa przypowieść o przemijaniu i mocy odradzania - też ciężko będzie temu zaprzeczyć" - pisze w „Polityce" Janusz Wróblewski
„Kraina miodu to jednak nie kolejny wzniosły dokument o majestatycznej naturze w zderzeniu z walcem cywilizacji. Film Tamary Kotewskiej i Ljubomira Stefanowa ogląda się jak najlepszą fabułę. Narracja wciąga i wzrusza, zaskakują zwroty akcji. Łzy same cisną się do oczu" - chwali film Anna Tatarska w „Gazecie Wyborczej"
„Mikrokosmos macedońskiej prowincji staje się w Krainie miodu modelem makrokosmosu: skromna historia pszczelarki i jej nowych sąsiadów subtelnie pokazuje, jak pazerną (kapitalistyczną?) butę wynosi się z domu, z rodzinnych relacji, z empatii – albo jej braku. Pokaż, jak traktujesz pszczoły, a powiem ci, kim jesteś?" - zauważa Jakub Popielecki w „Przekroju"
„Momentami aż trudno uwierzyć, że mamy do czynienia z dokumentem. Kraina miodu wydaje się sagą, przypowieścią, rzucającą nas w inną czasoprzestrzeń" - Martyna Olszowska zauważa w tekście dla Interia.pl
„Przede wszystkim, Kraina miodu to piękne, znakomicie przemyślane i zaprojektowane kadry. Operatorski duet Daut/Ljuma konsekwentnie tworzy poruszającą stronę wizualną, opierając się głównie na długich, statycznych kadrach w pełni wykorzystujących naturalne oświetlenie" - pisze Maciej Kędziora dla portalu Filmawka.pl